C-1 (Lęk-Stan) – dotyczy aktualnego poziomu lęku w danej chwili. Odnosi się do emocjonalnych reakcji dziecka na określone sytuacje, takie jak sprawdzian w szkole, występ publiczny czy inna potencjalnie stresująca okoliczność.
Rejestracja wizyt
Lęk jest naturalnym elementem funkcjonowania człowieka i może pojawiać się już we wczesnym dzieciństwie. W niektórych przypadkach wpływa na codzienne samopoczucie oraz funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym i społecznym. W takich sytuacjach przeprowadza się ocenę poziomu lęku, która może być częścią analizy psychologicznej.
Jednym z narzędzi stosowanych do oceny poziomu lęku u dzieci i młodzieży jest STAIC – Inwentarz Stanu i Cechy Lęku. Opracowany przez Charlesa D. Spielbergera oraz jego współpracowników, test ten służy do pomiaru lęku w populacji dziecięcej. Narzędzie to obejmuje ocenę zarówno aktualnie przeżywanego lęku, jak i tendencji do jego odczuwania w dłuższym okresie. Może być stosowane w ramach diagnostyki psychologicznej oraz w badaniach nad funkcjonowaniem emocjonalnym dzieci i młodzieży.
Lęk może mieć charakter przejściowy, związany z konkretną sytuacją, lub bardziej trwały, wynikający z indywidualnych predyspozycji. W celu uwzględnienia tych dwóch aspektów, STAIC składa się z dwóch podskal:
C-1 (Lęk-Stan) – dotyczy aktualnego poziomu lęku w danej chwili. Odnosi się do emocjonalnych reakcji dziecka na określone sytuacje, takie jak sprawdzian w szkole, występ publiczny czy inna potencjalnie stresująca okoliczność.
C-2 (Lęk-Cecha) – odnosi się do tendencji do odczuwania lęku w różnych sytuacjach. Może dotyczyć ogólnego sposobu reagowania dziecka na trudne sytuacje.
Struktura STAIC pozwala na analizę zarówno krótkoterminowych, jak i długoterminowych wzorców przeżywania lęku. Wyniki testu mogą być elementem diagnostyki psychologicznej oraz służyć do określenia dalszych kierunków pracy.
STAIC składa się z 40 pytań, na które dziecko odpowiada, wybierając jedną z kilku możliwych odpowiedzi. Procedura testowa może być przeprowadzana zarówno indywidualnie, jak i w grupie. Brak ścisłych limitów czasowych pozwala na swobodne udzielanie odpowiedzi.
Test stosowany jest w różnych kontekstach, m.in. w placówkach edukacyjnych i w badaniach psychologicznych. Wyniki testu można analizować samodzielnie lub w połączeniu z innymi metodami diagnostycznymi.
STAIC wykorzystywany jest w różnych obszarach, m.in.:
do oceny funkcjonowania emocjonalnego dzieci i młodzieży,
do analizy czynników mogących wpływać na trudności szkolne,
w badaniach naukowych nad lękiem i stresem u dzieci i młodzieży,
do monitorowania zmian w poziomie lęku w określonych warunkach, np. w sytuacjach szkolnych lub społecznych.
Test przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży w wieku 10–14 lat. Polska adaptacja STAIC, opracowana przez T. Sosnowskiego i D. Iwaniszczuk, uwzględnia specyfikę językową i kulturową polskich dzieci, co pozwala na stosowanie narzędzia w systemie edukacyjnym i diagnostycznym.
STAIC jest jednym z narzędzi stosowanych w ocenie poziomu lęku u dzieci i młodzieży. Składa się z dwóch podskal, które pozwalają analizować zarówno chwilowe reakcje emocjonalne, jak i tendencję do przeżywania lęku. Kwestionariusz może być stosowany w badaniach naukowych oraz w placówkach edukacyjnych jako element diagnostyki psychologicznej.
Rejestracja wizyt